Przedstawiam scenariusz zajęć z edukacji polonistycznej w klasie I dotyczący problematyki związanej z ochroną środowiska.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ W KLASIE I „ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI”
Temat bloku: Nasza planeta Temat dnia: Światowy Dzień Ziemi. Temat zajęć z edukacji polonistycznej: Światowy Dzień Ziemi - wypowiedzi dzieci na temat konieczności ochrony przyrody na podstawie ilustracji i piosenki pt. "Śmieciu precz". Układanie zdań z rozsypanek wyrazowych.
Cele ogólne : - zapoznanie uczniów z tradycją obchodów Dnia Ziemi; - wdrażania uczniów do wypowiedzi na określony temat; - bogacenie słownictwa związanego z ochroną przyrody; - doskonalenie umiejętności czytania cichego i głośnego; - kształtowanie umiejętności układania zdań z rozsypanek wyrazowych; - doskonalenie umiejętności określania rodzajów zdań; - wdrażanie do bezpośredniej działalności na rzecz środowiska. Cele szczegółowe: Uczeń: - wie, dlaczego należy chronić przyrodę, - potrafi wypowiadać się na temat treści piosenki i ilustracji, - potrafi uzupełnić ilustracje w podręczniku rysunkami z „wyklejanki", - umie zaśpiewać piosenkę "Śmieciu precz", - sprawnie określa rodzaje zdań, - potrafi uzupełniać luki w zdaniach podanymi wyrazami, - potrafi ułożyć zdania z rozsypanek wyrazowych i sylabowo-wyrazowych. Metody: - słowna: rozmowa, pogadanka, - oglądowa: pokaz, obserwacja, - działań praktycznych, - elementy dramy. Formy pracy: - zbiorowa, - Indywidualna jednolita i zróżnicowana, - zespołowa zróżnicowana, Środki dydaktyczne: informacja o obchodach Dnia Ziemi, nagranie piosenki pt. "Śmieciu precz", podręczniki "Wesoła szkoła" cz. IV, sylwety drzew, rozsypanki wyrazowe, karty pracy indywidualnej (teksty z lukami, rozsypanki wyrazowo - sylabowe), eliminatka z hasłem "Światowy Dzień Ziemi".
Przebieg zajęć
1. Podanie hasła zajęć - "Światowy Dzień Ziemi" - eliminatka literowa. Podanie informacji na temat tradycji obchodów tego święta. 2. Przypomnienie piosenki "Śmieciu precz" - nagranie magnetofonowe. 3. Obejrzenie ilustracji w podręczniku - strona 72-73 i odpowiedzi na pytania: - Dlaczego nasza planeta Ziemia załamała ręce? - Co możemy zrobić, aby wokół nas było czysto i przyjemnie? - Dlaczego należy sortować śmieci i wrzucać je do odpowiednich pojemników? 4. Rozmowa na temat wyglądu parku i wyklejanie zaśmieconych miejsc w parku kwiatami (podręcznik, s. 74) . 5. Odczytanie zdania pytającego z tablicy: O czym szumią drzewa? (na tablicy są sylwety drzew: jedno - wesołe, drugie - smutne). 6. Scenka dramowa - rozmowa drzew. 7. Układanie zdań z rozsypanek wyrazowych i naklejanie ich w chmurkach - zawieszanie na tablicy ( praca w grupach czteroosobowych): Gr. I - Ludzie wycinają lasy. Ptaki mieszkają wśród moich gałęzi.
Gr. II - Lubię słuchać śpiewu ptaków. Spaliny samochodów zatruły mi liście.
Gr. III - Ludzie zaśmiecają lasy. Lubię ciszę i spokój. Gr. IV - Las jest domem wielu zwierząt. W pobliżu wybudowano autostradę.
Gr. V - Człowiek rozpalił ognisko w lesie. Zapraszam dzieci na wycieczkę.
Gr. VI - Chłopiec pokaleczył nożem moją korę. Nikt nie łamie gałęzi.
Gr. VII - Hałas płoszy zwierzęta. Przylaszczki to rośliny chronione.
8. Odczytanie haseł. 9. Ćwiczenia ruchowe. 10. Praca samodzielna - zróżnicowana:
I poziom - uzupełnianie luk w zdaniach podanymi wyrazami:
Nie łam ..................... drzew! Oszczędzaj ..........................! Zbierając .......................... chronisz lasy! Segreguj ............................!
śmieci, wodę, gałęzi, makulaturę
II poziom - układanie zdań z sylab:
Bądź przy-ja-cie-lem przy-ro-dy! Zie-mia to nasz wspól-ny dom!
11. Odczytywanie zdań, określenie ich rodzaju, wklejenie prac do zeszytu. 12. Samoocena zajęć: nauczyciel przygotowuje dwa żółte kółeczka- sylwety słoneczek, jedno - uśmiechnięte, drugie- smutne oraz żółte spinacze do bielizny. Uczniowie przypinają je na dowolnie wybranym kółeczku.
OPRACOWAŁA: BOŻENA GRONOSTAJSKA
|